otєrєzє.cz

Brki brki

Asi před týdnem jsem dostala dopis z Raiffeisen bank, u které mám stavební spoření, že bych měla navštívit klientské centrum nebo obchodního zástupce a nechat si u něj ověřit nový občanský průkaz, protože jak zjistili v bankovním registru, došlo ke změně osobních údajů.
 
Supeeer. Když takhle člověk někam zapomene zajít změnu nahlásit, oni si mě stejně najdou.
 
Ke změně v registru muselo dojít teď někdy (od změny jména a rodného čísla na matrice uběhly asi 3 měsíce), protože se mi začal ozývat i HomeCredit, u kterého jsem kdysi měla půjčku, ale protože mi jen volali, já to nebrala. Neměla jsem zájem o nějakou jejich nabídku. Za týden mi přišel dopis s formulářem, ve kterém psali, že na základě našeho telefonického rozhovoru (o kterém nevím) mám pouze uvést staré a nové údaje a podepsat je, což jim mělo jakože stačit. Odvolávali se totiž na bankovní registr a tak prý není potřeba ofocená občanka.
 
Nevím, odkud přesně přichází informace do bankovního registru. Domnívám se, že nikoliv z matriky, ale z jedné z bank, ve které jsem změnu doložila – tzn. u mě AirBank. A banky si pak tyto informace o klientech předávají do centrálního registru. Jakékoliv bance pak vyjede výpis těch klientů, jejichž některé osobní údaje nesouhlasí a vyzvou je k doložení či nahlášení změny.
 
Toto tedy neplatí například u Zuno Bank, kterou absolutně nezajímá žádná má změna a jedu v ní dál na jméno Tomáš Novák. V Zunu je podle mě tak trošku „nepořádek“, takže nikdo nic neřeší. Kdysi jsem se snažila poctivě nahlásit změnu z Tomáše na Terry, nebylo to možné elektronicky, takže jsem si musela vytisknout formulář pro změny, uvedla ke kterým změnám došlo, odeslala poštou a za čtrnáct dní mi přišel dopis, že není možné nahlásit změnu osobních údajů před nahlášením změny občanského průkazu, takže tentýž formulář mám prý nejprve vyplnit pouze v bodě „změna čísla občanského průkazu“ a až poté znovu tentýž formulář s ostatními údaji. Vše posílat samozřejmě zase pouze na papíře klasickou poštou. Grrr.
 
Tak na to jsem se jim vy…kašlala a nechala to být. Očividně to nikomu nevadí. Zato ostatním poctivým bankovním institucím ano a tak jsem byla vyzvána.
 
V dnešní době ale někam chodit… no tak joooo…
 
Objednala jsem se k mé úžasné finanční poradkyni, která mi tehdy jako jediná ze třiceti zástupců bank dokázala ve zkušební době a navíc s pracovním poměrem na dobu určitou zajistit koupi mého bytu na úvěr. Pracuje pro Raiffeisen a Wüstenrot. Vtipné tehdy bylo, že přímo na pobočce Raiffeisen v našem městě mě přímo pan nejvyšší a nejarogantnější manažer pobočky vykázal, že se se mnou bude bavit, až budu mít čistého nad dvacet tisíc. Což jsem tehdy neměla, ale vůbec to nevadilo, protože obchodní zástupkyně Raiffeisen, která sedí o tři ulice dál to dokázala zařídit tak jako tak.
 
Já k ní tak ráda chodím. Je to přesně ten typ ženské, která by svého partnera nikdy neopustila. Jak mi dnes řekla, ten člověk přeci potřebuje podporu v nejtěžší chvíli jeho života a tak by s ním zůstala a nerozváděla by se s ním.
 
Mojí změnu jména, příjmení, ale hlavně rodného čísla si opravdu vychutnávala. 🙂 (Stejně jako já.)
 
Díky tomu, že Raiffka měla už mé změny v bankovním registru, bylo pouze potřeba ofotit občanský průkaz, začmárat fotku a poslat to tam spolu s podepsanou změnou.
 
No jo!
Jenže když se paní snažila v jejich systému opravit rodné číslo a pohlaví, to jediné nebylo možné 🙂
Tak ať si to tam na centrále potom změní, jak chtějí. 🙂
 
Zajímavější to bylo ale s pojišťovnou Wüstenrot.
Paní se dnes ráno snažila vytelefonovat, JAK to tedy má udělat.
 
„Tak jsem si vyslechla minutu ticha…“, mi říká 🙂
 
Ve Wüstenrotu není možné změnit rodné číslo. Nikdy. Jsem prý úplně první případ, který mají.
Moje poradkyně se jim snažila vysvětlit, že já jsem pořád já – tedy fyzicky – tedy myšleno, že nejde o jiného člověka… inu ono se to špatně vysvětluje 🙂
 
Z centrály jí doporučili zrušit smlouvu na staré rodné číslo a sepsat úplně novou na nové rodné číslo.
Ja podotkla Niki: „Tak na to bych se jim vykašlala a šla jinam.“
No jo, jenže to by nebyla moje úžasná poradkyně. Se zrušením té staré tedy souhlasila, ale za podmínek, že má nová bude výhodnější 🙂
 
Supeeer.
 
Běžně nelze rušit smlouvy v průběhu její platnosti. Vždy jen 6 týdnů před ukončením rozhodného období, ale já jsem dostala výjimku z centrály.
 
Fajn.
 
Ale stejně mám pocit, že si lidé dělají problémy tam, kde nejsou.
 
Já jen změnila rodné číslo, jméno a příjmení.
Dle mé chabé logiky tedy stačí změnit pouze… (to by nikdo neřekl 🙂 rodné číslo, jméno a příjmení 🙂
 
 
To jsou mé poslední „ozvěny“ té mé velké změny, o které jsem se tady chtěla podělit.
 
Ještě bych měla vlastně vysvětlit název tohoto článku.
 
Bankovní registr klientských informací má zkratku BRKI.
 
Takže, banky, hezky mrki mrki do brki brki.

9 Comments

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.