Genderový marketing

Jogurt pro opravdové muže

Nedávno mi poslala Monika fotku přímo ze supermarketu, na kterém mi vyfotila jogurt pro muže.
Nekoupila si ho 🙂
 
To, že je pro muže ví zákazník díky nepřehlédnutelnému nápisu na obale FOR MEN.
 
Bohušovická mlékárna pod značkou Kapucín se nechala inspirovat produktovou řadou mléčných výrobků, kterou zavedla na bulharský trh v roce 2013 firma DANONE Bulgaria.
 
 
Danone for Men: jogurty pro opravdové muže

 

Potravinářská firma Danone uvedla v Bulharsku v létě 2013 do prodeje řadu jogurtů, jež je specifickým složením a obaly zaměřena výhradně na muže. Úspěšná koncepce se nyní šíří i na další trhy.

Danone Bulgaria v mnoha studiích zjišťovala chuťové preference bulharských mužů. Výsledek: obzvlášť milují jogurty tuhé, s vysokým obsahem tuku, výraznou chutí a přírodními přísadami. Na tomto základě vznikla řada Danone for Men: přírodní jogurt s obsahem pěti procent tuku a dvěma příchutěmi – s plátky čerstvých broskví anebo skutečnými vlašskými ořechy. Jogurty jsou tak tuhé, že se dají konzumovat vidličkou. Ta hraje klíčovou roli i v reklamě, kde byl použit displej ve tvaru 2,5 m vysoké vidličky. Danone Bulgaria podpořila novou řadu se speciálně navrženými chladicími pulty v supermarketech.

Vzhledu dominuje hluboká čerň – symbol síly a dominance. V jedinečném tvaru se odráží mužská potřeba jasných struktur. Přímá, minimalistická grafika hraje na mužský smysl pro estetiku. Kenneth Boldog, vedoucí, Division K, Greiner Packaging International: „Tvar kelímku představoval obrovský technický problém, zvlášť s ohledem na proces plnění.

 
 
Černý kelímek, černá vidlička, symbol síly a dominance… No páni! Zajímalo by mě, co vedlo Danone Bulgaria k tomuto kroku. Přemíra produktů cílených na ženy? Co chudáci silní a dominantní muži? Mají vůbec co jíst? 🙂
 
Opravdoví muži už si tedy mohou koupit i svůj jogurt.
 
Chtěla bych říct, že i ženy mají rády chuť jogurtu s obsahem 5% tuku s přírodními ingrediencemi. I my máme mlsné jazýčky. Jenže 5% tuk je pro většinu žen takový zabiják jejich postavy, že si raději koupí ten s 0,5% tuku, i když chuť nic moc.
 
 
Zatímco bulharští opravdoví muži mají možnost dopřát si v jogurtu plátků broskví a ve druhém případě kousků vlašských ořechů, čeští opravdoví muži mají chuťové pohárky zřejmě jiné, ale výběr mají větší: Lemon cake, Caramel cookie a Coffee brownie.
Zřejmě typické chutě pro silné a dominantní muže. Možná bych měla přestat jíst i jiné jogurty s karamelovou příchutí. Pro jistotu.
 
Když jsem hledala, která mlékárna tento mužský jogurt vyrábí, narazila jsem na jejích stránkách na vášnivou a vtipnou diskusi, ve které se bouří muži i ženy :). Musela jsem sem dát většinu odpovědí, protože ten boj proti rozdělování věcí na mužské a ženské byl dost dramatický z pohledu jak žen, tak mužů. Já jsem se pobavila. Zdá se, že tu diskusi má Bohušovická mlékárna za trest 🙂
Je zřejmé, že česká společnost toto členění nemá příliš v oblibě. 🙂

 

 

Dotazy mlékárně:

 
Jiří: „A mohou to i ženy?“
Mlékárna: „Ano, mohou.“
Jiří: „Tak proč tam máte tedy ForMen? Je to dost matoucí. Když to ochutnám, tak přeci nepoznám, jestli to může být i pro ženy.“
Mlékárna: „Myslíme si, že si muži zaslouží mít svůj vlastní výrobek!“
Jiří: „Já nevím, jestli je to počasím, ale nějak se nechytám. Tak teda když si muži zaslouží vlastní výrobek, pro ženy to není? Protože jestli jo, tak už to není vlastní výrobek pro muže. Nebo je?“
Mlékárna: „Jiří, výrobek je pro muže. Je to tam i napsáno.“
Jiří: „To mi došlo, ale píšete, že to můžou i ženy. Ale pak to není jenom pro muže. A když to není jenom pro muže, tento produkt není reakcí na to, že si muži zaslouží mít svůj vlastní výrobek, ne? Těžko se mi v tom orientuje.“
Jana: „Ano, je to stejná blbost, podobně jako růžové stavebnice pro holky a fitness vajíčka v růžových kartonech a podobné nesmysly. A ano, nesmyslné genderování produktů škodí všem pohlavím. Pro další vzdělávání zábavnou a příjemnou formou doporučuji například YouTube kanály Laci Green a Sexplanations. Myslím, že potřebujeme něco tak absurdního, jako je prosím pěkně *genderovaná smetana*, aby si národ uvědomil, že tohleto třídění „pro holčičky a pro chlapečky“ je pěkná debilita :)“
Jaroslav: „Takže Bobík je pro ženy a všechny ostatní jogurty, na kterých není jednoznačně napsáno „FOR MEN“ jsou taky pro ženy…No to jsem rád, že jste teda konečně přišli s něčím jenom pro chlapy! Bylo na čase. Doteď jsem si nemohl dát jogurt bez toho, aniž bych si nepřipadal jako ženská!“

 

Jaroslav: „Dobrý den, přítelkyně po mně chtěla koupit nějaký typický ženský jogurt a já si teď nevím rady. Mohli byste mi pomoci?“
Mlékárna: „Jaroslave, napadá mě buď vyzkoušet nějaký z konkurenční řady Bobík, nebo můžete zakoupit další mléčné produkty v našich prodejnách.“

 

Hana: „Jsem zmatena. Když budu situací donucena koupit váš výrobek, mám se tvářit stejně nervózně jako muži kupující dámské hygienické vložky pro přítelkyni? Nebo hůř, nebude paní pokladní pochybovat o mé heterosexualitě a ženskosti?“
Mlékárna: „Přesně nevíme. Jak se ale budete cítit, když ho budete konzumovat?“
Václav: „Nakupování bude v pohodě, ale rozhodně ho pak potají nejez! Pokud si žena dá ForMena potají, naroste jí knír.“
Hana: „A když ho sním veřejně, tak mi knír nenaroste?“

 

Johanna: „Vypadá to docela dobře, ale bojím se vaše dezerty koupit, někdo by si totiž mohl myslet, že jsem muž. Bude i verze pro ženy? Pochopitelně dietní a v růžovém kelímku s obrázkem koťátka. Nevím, jestli najdu dostatečně mužného kamaráda, který se nebude bát takhle maskuliní dezert koupit.“

 

Jiří: „Ale já jsem muž a mám rád koťátka. Uděláte edici FOR MEN i v růžové?“

Jirka: „Dal jsem si verzi Coffee a pořád tomu moc nerozumím. Vážím si vaší trpělivosti. A proč je tam tedy napsáno FOR MEN, když je ok, když si to koupí ženy? Nepřipravujete se takto o polovinu potenciálních zákazníků? A stejně tak třeba i o muže, kteří by si tento pokrm raději vychutnali s vědomím jakési genderové exkluzivity, ale nikde nemají záruky, že si to nekoupí žena?“

Mlékárna: „Uvítáme jakékoliv tipy na zlepšení pocitu genderové exkluzivity, Jirko. Co doporučujete? Jak máme mužům zlepšit jejich postavení v lednici?“

 

Filip: „Vážený pane Kapucíne, nevšímejte si těch feministek. Já jsem silný a sebevědomý heterosexuální muž, chodím do posilovny, řídím Hummera, vlastním střelnou zbraň a poslouchám Manowar. Já jsem vám vděčný za to, co děláte, máte naprostou pravdu, že je trh mléčných výrobků zaplavený zženštilostí a jogurty tím trpí obvzlášť. Pořádnej chlap aby se styděl něco takového kupovat. I kvůli tomu držím již dva roky mužskou dietu, nejím nic jiného než hovězí. Už se mi celkem dost zajídá, jsem velmi šťastný, že konečně existuje i pro nás chlapy zdravá alternativa. Děkuji!“

 

Kateřina: „Proč je tedy výrobek určen jen pro muže?“

Mlékárna: „Protože muži neměli nějaký výrobek určený právě jim, kde by bylo jasné, že je to pouze pro ně.“
Kateřina: „Aha. A je to potřeba?“
Mlékárna: „Nerozumím dotazu.“
Kateřina: „Nechápu, jestli a proč je potřeba speciální „jogurt“ pro muže.“
Mlékárna: „Kateřino, ForMen je skvělá zakysaná smetana a 3 příchutě k tomu. A cílíme na muže, proto píšeme, že naše dezerty jsou pro muže. Pokud chcete, tak si také můžete dát a zjistit jestli vám bude chutnat. Přeji pěkný den.“
Kateřina: „Já ale pořád nechápu PROČ jsou pro muže? Co je na nich speciálně mužského?“
Mlékárna: „Kateřino! Muži si zaslouží svůj vlastní výrobek!“
Kateřina: „To jste mi neodpověděli.“
Jana: „Kateřino, to nechápete, prostě není jogurt jako jogurt, a pro ženy jich je spousta, jak k tomu muži přijdou! To je jako kdyby se něžná dáma musela holit drsnou černou žiletkou pro muže, nebo holčička hrát s modrou stavebnicí, to přeci není fér!“
Irena: „Pred chvili jste rekli, ze tento vyrobek je urcen „pouze pro ne [muze]“ a o neco vyse nas zase ujistujete, ze je pro vsechny (tedy i zeny). Tak jak to teda je?“

 

Jarda: „Dobrý den, na jaký typ mužů se přesně specializujete? Je váš výrobek vhodný také pro homosexuální muže? Chybí mi tu konkretizující údaje.“
 
 
Co se týče mého názoru (který stejně nikoho nezajímá), tak mi vždycky udělá radost, když si můžu koupit něco, na čem je napsáno „women“ nebo „girl“. I když to jsou třeba černé ponožky, na kterých je jen na štítku napsáno „dámské“ nebo „pánské“ a liší se pak jen velikostí. V diskusi se mi líbí komentář pana Filipa a požadavek na konkretizaci údajů pana Jardy je taky super 🙂
 
 
Tento jogurt je v obchodní síti Globus k dostání od listopadu 2014. Kdybyste ho chtěly/chtěli vyzkoušet 🙂 Věřím, že bude výborný, i když obsahuje mužskou smetanu a jiné mužské ingredience. Muž je prostě velmi specifickou skupinou zákazníků.
 
FtM kluci! Kšiltofku do čela, pořádné strniště, pěkně drsný výraz a vy už můžete taky vyrazit 🙂
 
 
Tenhle opravdový chlap už pro ně taky běží:
 

35 Comments

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.